Sisarukset Hilla ja Linnea Sarviaho kertoivat voiton tuoneessa työssään suvussa säilyneen ja rajantakaisesta Karjalasta tuodun Singer- ompelukoneen tarinan. Kuva: Hilla ja Linnea Sarviaho. |
Kilpailuraati oli vaikuttunut sisarusten tyylikkään työn tarinallisuudesta ja kulttuuriperintöä esille tuovasta otteesta.
”Äitimme Mari Sarviaho sanoo, että meidän identiteettimme rakentuu päivittäin. Meidän on tärkeää tiedostaa ja ymmärtää oman ja aikaisempien sukupolvien elämäntapoja ja nähdä oma toimintamme sen jatkajana ja kehittäjänä. Singer ompelukoneen historia on meille osa elävää sukumme historiaa.”
Kilpailun kansainvälinen yleisö on otettu työssä huomioon kirjoittamalla osa teksteistä englanniksi. Työhön sisältyvät valokuvat ovat joulukuussa esillä Kontupisteen näyttelyssä Mellunkylässä Helsingissä.
Työn toteuttaneet Hilla ja Linnea Sarviaho palkitaan 500 euron stipendillä. Sisaruksia ohjasi työn tekemisessä heidän äitinsä, kuvataiteen opettaja Mari Sarviaho.
Kunniamaininnat Vantaalle ja Kaustiselle
Raati jakoi myös kolme kunniamainintaa. Lisäksi kaikki kilpailuun osallistuneet ryhmät saavat kunniakirjan.
Vantaan Tuomelan kouluun meni kaksi kunniamainintaa. Koulun 6B luokan oppilaat kertoivat videotyössään suklaan historiasta aina Keski-Amerikan olmeekeista Fazerin suklaanvalmistukseen asti. Hauskalla videolla suklaan vaiheet käydään läpi monipuolisesti ja havainnollisesti huumoria unohtamatta.
Vantaalaisen Tuomelan koulun 6B luokan oppilaat kertoivat hauskassa videossa suklaan historiasta. Kuvassa Karl Fazer esittelee valmistamansa suklaan suomalaisille. Kuva: Tuomelan koulu. |
Tuomelan koulun 6A luokan oppilaat tekivät puolestaan kameran historiasta ja kehitysvaiheista kertovan videon. Raati piti sen draamaa hyödyntävästä kerronnasta ja totesi työn erittäin sympaattiseksi ja runsaasti tietoa sisältäväksi.
Tuomelan koulun 6A luokan oppilaat tekivät videon kameran historiasta ja kehitysvaiheista. Kuva: Tuomelan koulu. |
Kaustisella Köyhäjoen koulun viidesluokkalaiset kertoivat taloissa käytettävien kattoristikoiden valmistuksesta paikallisessa tehtaassa. Työn tekijät vierailivat paikkakuntansa kattoristikkotehtaassa ja tutustuivat perusteellisesti tehtaan koneisiin, arkeen ja erilaisiin kattoristikoihin. Raati arvosti työssä erityisesti oman paikallisen teollisuustuotannon esille tuomista.
Kaustisella Köyhäjoen koulun viidesluokkalaiset kertoivat kattoristikoiden valmistuksesta paikallisessa tehtaassa. Kuva: Köyhäjoen koulu. |
Töiden moninaisuus ilahdutti raatia
Kilpailuun saapui töitä eri puolilta Suomea. Osallistujat olivat 10–18 -vuotiaita. Kilpailuun saivat osallistua vähintään kahden hengen ryhmät, joiden jäsenet ovat syntyneet vuonna 1997 tai sen jälkeen.
Kilpailun raati oli ilahtunut kilpailutöissä käsiteltyjen teollisten tuotteiden laajasta valikoimasta. Kilpailutöissä kerrottiin esimerkiksi puhelinten ja viulujen, elintarvikkeiden ja vaatteiden tarinoita. Suklaata ja sen valmistusta esitteli jopa kolme kilpailutyötä.
Kilpailun palkintoraatiin kuuluivat ympäristöministeriön, Museoviraston, opetushallituksen, Suomen Kotiseutuliiton ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran edustajat, jotka muodostavat myös Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmän.
Kilpailun taustalla Euroopan kulttuuriympäristöpäivät
Kilpailu on osa Euroopan neuvoston ja Euroopan komission yhteistä European Heritage Days eli Euroopan kulttuuriympäristöpäivät -hanketta, jota Suomessa hallinnoi ympäristöministeriö.
Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on jokavuotinen tapahtuma, joka kannustaa ihmisiä toimimaan oman kulttuuriympäristönsä ja -perintönsä puolesta. Päivien tapahtumilla herätetään keskustelua ja edistetään kulttuuriympäristön tuntemusta ja arvostusta syyskuun toisena viikonloppuna.
Ensi vuoden kulttuuriympäristöpäivien ja kilpailun teemana ovat erilaisten ryhmien ja porukoiden omat paikat. Kilpailu avataan helmikuussa 2016.
Kilpailutyöt selattavissa kansainväliselle www.europeanheritagedays.com -verkkosivulla otsikolla ”Cultural Heritage-makers 2015” (hae kartasta Suomi ja klikkaa tähtiä)
Voittanut työ, Story of a Singer nro 45596544
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti